Актуалізаваць, сістэматызаваць і паглыбіць веды вучняў аб слове і яго лексічным значэнні




Дата канвертавання20.01.2017
Памер445 b.





актуалізаваць, сістэматызаваць і паглыбіць веды вучняў аб слове і яго лексічным значэнні;

  • актуалізаваць, сістэматызаваць і паглыбіць веды вучняў аб слове і яго лексічным значэнні;

  • фарміраваць уменні і навыкі вызначаць лексічнае значэнне слова па слоўніку і самастойна;

  • садзейнічаць развіццю маўлення і моўнай культуры; пашыраць слоўнікавы запас;

  • вучыць беражліва адносіцца да слова; прывіваць любоў да працы







1. Лексічнае значэнне – гэта:

  • 1. Лексічнае значэнне – гэта:

  • а) абазначэнне словам прадмета, з’явы, паняцця;

  • б) навука аб гуках мовы.

  • 2. Граматычнае значэнне – гэта:

  • а) навука аб правільным вымаўленні гукаў;

  • б) агульнае значэнне слоў пэўнай часціны мовы (назоўнікаў, прыметнікаў, дзеясловаў і інш.).

  • 3. Граматычнае значэнне слова вызначаем з дапамогай:

  • а) канчаткаў;

  • б) прыставак;

  • в) націску (важу – важу);

  • г) кораня.









Выпішыце з “Тлумачальнага слоўніка” значэнне слова “бабёр”. Падумайце, якая розніца ў апісанні гэтай жывёлы ў загадцы і ў “Тлумачальным слоўніку”.

  • Выпішыце з “Тлумачальнага слоўніка” значэнне слова “бабёр”. Падумайце, якая розніца ў апісанні гэтай жывёлы ў загадцы і ў “Тлумачальным слоўніку”.

  • Выпішыце словазлучэнні, у якіх адно са слоў дае характарыстыку бабру. Да якіх часцін мовы належаць гэтыя словы?

  • У словах “вадзе”, “вядзе” пішам літары д, з. А як чытаем?



Галоўны член сказа , які абазначае, што гаворыцца пра дзейнік. Ён звязаны з дзейнікам і адказвае на пытанні: Што робіць прадмет? Што зрабіў прадмет? Які ён? Хто ён такі? Што ён такое?

  • Галоўны член сказа , які абазначае, што гаворыцца пра дзейнік. Ён звязаны з дзейнікам і адказвае на пытанні: Што робіць прадмет? Што зрабіў прадмет? Які ён? Хто ён такі? Што ён такое?

  • Адно ці некалькі слоў, якія называюць таго, да каго звернута мова.

  • Даданы член сказа, які абазначае прадмет і адказвае на пытанні ўскосных склонаў.

  • Раздел навукі аб мове, у якім вывучаюцца гукі мовы.

  • Усе літары, размешчаныя ў пэўнай паслядоўнасці.

  • Гукі мовы, пры вымаўленні якіх паветра свабодна праходзіць праз поласць рота.



З дапамогай націскаў вызначце лексічнае і граматычнае значэнні слоў густы (густы), гадкі (гадкі), сталы (сталы), жылы (жылы).

  • З дапамогай націскаў вызначце лексічнае і граматычнае значэнні слоў густы (густы), гадкі (гадкі), сталы (сталы), жылы (жылы).

  • Устаўце замест кропак падобныя словы:

  • … (любыя) сябры, пытанні; … (вараны) рак, конь



Практыкаванне 94.

  • Практыкаванне 94.

  • Прачытайце тэкст

  • заснавальніка беларускага мовазнаўства Я. Ф. Карскага. Якую ролю слова ў мове ён падкрэслівае? Якімі спосабамі могуць раскрывацца лексічныя значэнні слоў у тлумачальным слоўніку?



Практыкаванне 94. Прачытайце тэкст заснавальнік беларускага мовазнаўства Я. Ф. Карскага і скажыце, якую ролю слова ў мове ён падкрэслівае. Якімі спосабамі можна раскрыць лексічнае значэнне слова?

  • Практыкаванне 94. Прачытайце тэкст заснавальнік беларускага мовазнаўства Я. Ф. Карскага і скажыце, якую ролю слова ў мове ён падкрэслівае. Якімі спосабамі можна раскрыць лексічнае значэнне слова?



Вызначце, якім спосабам растумачана лексічнае значэнне слоў.

  • Вызначце, якім спосабам растумачана лексічнае значэнне слоў.

  • Бактэрыя – мікроб.

  • Бакалаўр – у заходнееўрапейскіх універсітэтах даўней, а ў Англіі і цяпер: ніжэйшая вучоная ступень.

  • Алюміневы – зроблены з алюмінію.

  • Бондар – майстар, які вырабляе бочкі.

  • Клапатлівы – паглыблены ў клопаты; які патрабуе клопатаў.





На бярозе рак,

  • На бярозе рак,

  • У рачулцы грак,

  • На канапе крот,

  • А у норцы кот.

  • Чаму важна ведаць дакладнае значэнне слоў?

  • Якія часціны мовы найбольш часта ўжываюцца ў тэксце?



Я насыплю горку

  • Я насыплю горку

  • Жоўтага п(е, я)сочку;

  • Правяду разорку

  • Бел(е, я)нькім кіёчкам.

  • Шу-шу-шу! – п(е,я)сочак

  • Шурхнуў залаценькі.



Растлумачце сэнс выразу лексічнае значэнне слова.

  • Растлумачце сэнс выразу лексічнае значэнне слова.

  • Якія спосабы тлумачэння лексічна-га значэння слова вы ведаеце?

  • Адкажыце адным словам на пытанне “Што гэта такое?”:

  • бінокль – чайнік –

  • ліпа – яблык –

  • вучаніца – Беларусь –



Выберыце выраз

  • Выберыце выраз

  • Усё зразумеў, магу дапамагчы іншым.

  • Нічога не зразумеў.

  • Цікава.

  • Запомню надоўга.

  • Нецікава.

  • Сумна.



§ 15, практ. 96.

  • § 15, практ. 96.



Дзякуй за працу!

  • Дзякуй за працу!




База данных защищена авторским правом ©urok.shkola.of.by 2016
звярнуцца да адміністрацыі

    Галоўная старонка