Тэма вопыту «Выкарыстанне электронных сродкаў навучання на вучэбных занятках па геаграфіі ў 5 8 класах як сродак развіцця пазнавальнай актыўнасці навучэнцаў» Актуальнасць вопыту




Дата канвертавання02.04.2017
Памер242.88 Kb.


Дзяржаўная ўстанова адукацыі «Зажэвіцкі вучэбна – педагагагічны комплекс дзіцячы сад – сярэдняя школа Салігорскага раёна»

АПІСАННЕ ВОПЫТУ ПЕДАГАГІЧНАЙ ДЗЕЙНАСЦІ

«ВЫКАРЫСТАННЕ ЭЛЕКТРОННЫХ СРОДКАЎ НАВУЧАННЯ НА ВУЧЭБНЫХ ЗАНЯТКАХ ПА ГЕАГРАФІІ Ў 5 - 8 КЛАСАХ ЯК СРОДАКУ РАЗВІЦЦЯ ПАЗНАВАЛЬНАЙ АКТЫЎНАСЦІ НАВУЧЭНЦАЎ»
Скалабан Ірына Іванаўна,

Настаўнік геаграфіі

8 (029) 382-19-80;

e-mail: irina-gdan@tut.by


1.Інфармацыйны блок

«Учителю необходимо ориентироваться

в широком спектре современных

инновационных идей, технологий,

школ, направлений, не тратить время

на открытие уже известного»

Г.К.Селевко

    1. Тэма вопыту

«Выкарыстанне электронных сродкаў навучання на вучэбных занятках па геаграфіі ў 5 - 8 класах як сродак развіцця пазнавальнай актыўнасці навучэнцаў»

1.2. Актуальнасць вопыту

У нашы дні на змену традыцыйным сродкам навучання прыходзяць новыя, што ствараліся на аснове розных камп’ютарных праграм.

У свеце, які становіцца ўсё больш залежным ад інфармацыйных тэхналогій, навучэнцы і настаўнікі павінны быць знаёмыя з імі. І настаўнік, калі ён клапоціцца аб сваіх вучнях, іх будучыні, павінен дапамагчы ім асвоіць новыя жыццёва неабходныя навыкі.

Новая эпоха ставіць перад адукацыяй новую праблему - падрыхтаваць вучня да жыцця і прафесійнай дзейнасці ў высокаразвітым інфармацыйным асяроддзі, да магчымасці атрымання далейшай адукацыі з выкарыстаннем сучасных інфармацыйных тэхналогій навучання.

Мяне, як настаўніка геаграфіі, зацікавіла магчымасць прымянення электронных сродкаў навучання па вучэбным прадмеце як сродак развіцця пазнавальнай актыўнасці навучэнцаў.


    1. Мэта: стварэнне ўмоў для развіцця пазнавальнай актыўнасці навучэнцаў на вучэбных занятках па геаграфіі з дапамогай электронных сродкаў навучання.

    2. Задачы:

1. Вывучыць магчымасці электронных сродкаў навучання на вучэбных занятках па геаграфіі як сродку развіцця пазнавальнай актыўнасці навучэнцаў;

2. Распрацаваць уласны электронны сродак навучання, апрабаваць электронныя адукацыйныя сродкі ў практыцы выкладання;

3. Фарміраваць устойлівую матывацыю навучэнцаў да вывучэння геаграфіі сродкамі сістэматычнага выкарыстання ЭСН;

4. Выхоўваць інфармацыйную і геаграфічную культуру навучэнцаў;

5. Распаўжваць вопыт сярод калег, праводзячы розныя майстар-класы, адкрытыя вучэбныя заняткі, рыхтуючы выступленні на метадычных аб’яднаяннях, педагагічных саветах, семінарах і г.д.


    1. Працягласць работы над вопытам

Работа над вопытам працягвалася тры гады, на працягу якіх вялося планамернае, педагагічна-арганізаванае развіццё пазнавальнай актыўнасці навучэнцаў на аснове ўключэння ў практыку інавацыйных формаў арганізацыі вучэбна-выхаваўчага працэсу, сучасных педагагічных тэхналогій, якія стымулююць актыўнае здабыванне ведаў і авалоданне вучнямі спосабаў пазнавальнай дзейнасці. За гэты перыяд я ажжыццяўляла навучанне з 5 па 9 клас (У 2014/2015 навучальным годзе не быў адкрыты 10,11 клас, у 2015/2016 навучальным годзе адсутнічалі навучэнцы 11 класа).

На розных этапах вучэбных заняткаў па геаграфіі прымяняліся электронныя сродкі навучання: відэаролікі, кампютэрныя прэзентацыі, электронныя тэсты, дэмантрацыя фота і малюнкаў, работа са статыстычнымі дадзенымі з дапамогай рэсурсаў Інтэрнэту.



Асноўныя этапы фармавання дадзенага вопыту

1-шы этап 2013 - 2014 гг. Сінтэз і аналіз тэорыі і практыкі выкарыстання электронных сродкаў навучання, ўсведамленне актуальнасці праблемы, вылучэннем аб'екта даследавання вопыту. Вызначэнне мэт і задач

2-гі этап 2014-2015 гг., Распрацоўка вучэбных заняткаў па геаграфіі з выкарыстаннем эектронных сродкаў навучання.

3-ці этап 2016-2017 гг. Абагульненне вынікаў даследавання вопыту, іх апрабацыя і літаратурнае афармленне. Правядзенне адкрытых вучэбных заняткаў па геаграфіі з выкарыстаннем электронных сродкаў навучання. Выступленне на школьным педагагічным савеце, метадычным аб'яднанні і метадычным аб’яднанні настаўнікаў геаграфіі раёна.



  1. Апісанне тэхналогіі вопыту

2.1. Вядучая ідэя вопыту

Вядучай педагагічнай ідэяй вопыту «Выкарыстанне электронных сродкаў навучання на вучэбных занятках па геаграфіі ў 5 - 8 класах як сродаку развіцця пазнавальнай актыўнасці навучэнцаў» з'яўляецца навучанне без прымусу на аснове наглядных і дынамічных электронных сродкаў навучання у спалучэнні з выкарыстаннем краязнаўчага матэрыялу, практыка-арыентаванага падыходу ў навучанні з мэтай павышэння ўстойлівай матывацыі да вывучэння геаграфіі, а як вынік павышэнне якасці ведаў па вучэбным прадмеце “Геаграфія”.

Прымяненне электронных сродкаў навучання па геаграфіі вырашаюць некалькі важных задач, павялічваючы прадуктыўнасць выкладання на розных этапах вучэбнага занятку. Гэта змена дзейнасцi, пераключэнне ўвагі з настаўніка на фрагмент фільма падчас тлумачэння новага матэрыялу; комплексная праца аналізатараў слыху і зроку, якія ўзмацняюць запамінанне; засваенне матэрыялу паглыбляецца развіццём вобразнага мыслення; выкарыстанне адлюстраванне тэставых заданняў на экране пазбаўляе настаўніка ад шматразовага паўтарэння і дае час для тлумачэння, а навучэнцам лепш засяродзіцца на этапе кантролю засваення ведаў; стварэнне прэзентацый дазваляе навучэнцам глыбей пранікнуцца праблематыкай тэмы, цікавей і ярчэй раскрыць сутнасць, і г.д.

2.2. Апісанне сутнасці вопыту

Якасць выкарыстання электронных сродкаў навучання можна звесці да дзвюх груп: тэхнічным і дыдактычным. Тэхнічнымі магчымасцямі з'яўляюцца хуткасць, манеўранасць, аператыўнасць, магчымасць прагляду і праслухоўвання фрагментаў і іншыя мультымедыйныя функцыі. Дыдактычныя магчымасці інтэрактыўных заняткаў - стварэнне эфекту прысутнасці ( "Я гэта бачыў!"), У вучняў з'яўляецца адчуванне сапраўднасці, рэальнасці падзей, цікавасць, жаданне даведацца і ўбачыць больш. Сувязь вучэбных заняткаў па геаграфіі з прыродным асяроддзем і аб'ектамі гаспадарчай дзейнасці чалавека надае практычную накіраванасць выкладання: у дзяцей выпрацоўваюцца навыкі паводзін у прыродзе, назіральнасць, з'яўляецца цікавасць да экалагічных і народнагаспадарчым праблемах.

Метадычныя і педагагічныя аспекты:


  • вялікая інфармацыйная ёмістасць навучальнага матэрыялу, разнастайнасць крыніц інфармацыі;

  • інтэнсіфікацыя самастойнай працы кожнага вучня;

  • стварэнне камунікатыўнай сітуацыі пры дапамозе развіцця камунікатыўных навыкаў у асноўных відах вучэбнай дзейнасці;

  • авалоданне рознымі мадэлямі і структурамі з'яў, працэсаў;

  • павышэнне пазнавальнай актыўнасці вучня, а таксама ўзмацненне матывацыі вучэння.

Дадзены педагагічны вопыт адносіцца да капанентаў педагагічнай сістэмы:

  • дзейнасць настаўнікаў і навучэнцаў;

  • педагагічныя сродкі (утрыманне педагагічнай дзейнасці, формы і метады педагагічнай работы).

Вопыт як дыдактычная сістэма работы настаўніка рэалізуецца ў межах сістэмы «вучэбны занятак». Супрацоўніцтва ў адносінах «настаўнік - вучань» рэалізуецца ў агульнай жыццядзейнасці настаўнікі і класнага калектыву, прымаючы розныя формы (садружнасці, саўдзелу, суперажывання, сатворчасці, сакіравання), з дапамогай актыўнага выкарыстання электронных сродкаў навучання.

У аснове арганізацыі навучання ляжыць працэс падрыхтоўкі і перадачы інфармацыі навучэнцам, сродкам ажыццяўлення, якога з'яўляецца камп’ютар, а таксама пошукавы прынцып вучэбна-пазнавальнай дзейнасці навучэнца.

Прадстаўлены вопыт работы можна вызначыць як рэпрадуктыўна-пошукавы.

Навізна вопыту выяўляецца ў стварэнні настаўнікам ўласнай творчай лабараторыі, заснаванай на краязнаўчым матэрыяле з выкарыстаннем інавацыйных тэхналогій з мэтай стварэння ўмоў для актыўнай пазнавальнай дзейнасці навучэнцаў, праз прымянення сучасных электронных сродкаў навучання на вучэбных занятках па геаграфіі, а таксама ў камбінацыі разнастайных педагагічных методык і інавацый у адукацыйным працэсе з мэтай развіцця пазнавальнай актыўнасці і творчага патэнцыялу ўдзельнікаў адукацыйнага працэсу. Такі падыход асабліва актуальны ва ўмовах шырокага пранікнення інфармацыйных тэхналогій ва ўсе сферы жыцця людзей, таму настаўніку неабходна пастаянна ўдасканальвацца ва ўменні выкарыстоўваць іх у сваёй дзейнасці, каб захаваць цікавасць «спрактыкаванага гледача» (вучня). Гэта прымушае настаўніка думаць творча, нестандартна, выкарыстоўваючы ўсе новыя прыёмы і метады, культывуючы пазнавальную актыўнасць вучняў.

Галоўным прынцыпам выкладання з'яўляецца канцэпцыя вывучэння матэрыялу новай тэмы на самім вучэбным занятку шляхам шматразовага прамежкавага замацавання ведаў і адказаў на навадныя пытанні, фарміравання сэнсавых блокаў, выканання заданняў па дыдактычных картках, прымянення электронных сродкаў навучання і кантролю ведаў, а дома дзецям застаецца толькі асвяжыць атрыманыя веды шляхам прачытання тэксту падручніка, завучвання азначэнняў паняццяў і выканання творчых заданняў (падрыхтоўка прэзентацый, праектаў, міні-сачыненняў, паведамленняў і інш.)

Такі прынцып выкладання я актыўна выкарыстоўваю пры вывучэнні тэмы “Планеты Сонечнай сістэмы” (5 клас), “Аблічча Зямлі: уша і водная паверхня” (5 класс. Дадатак 1.1), “Глобус. Градусная сетка” (6 клас), “Біясфера і яе межы. Геалагічная роля жывога рэчыва” (7 клас), на працягу вывучэння тэмы “Агульныя заканамернасці прыроды Зямлі” (8 клас) і г.д.

Немагчыма сабе ўявіць вучэбны занятак па геаграфіі без дэталёвага аналізу патрэбнай геаграфічнай карты, а цяпер ужо і інтэрактыўнай. У працэсе вывучэння таго ці іншага рэгіёну настаўнік можа вылучаць маркерам на карце патрэбныя тэрыторыі, змяняць папластова афарбоўку карты, прыбіраючы або дадаючы аб'екты (лясістыя тэрыторыі, градусную сетку карты, пунсоны гарадоў і г.д.), праглядаць фатаграфіі буйных рэгіянальных цэнтраў з прыведзенай ніжэй кароткай характарыстыкай горада. Навучэнцы ў сваю чаргу могуць наносіць на такую ​​карту патрабаваныя геаграфічныя аб'екты або іх назвы, апісваючы геаграфічнае становішча. Усё гэта дазваляе замацаваць уменні працаваць з картай, фарміруючы неабходныя ўніверсальныя навучальныя дзеянні і спрыяючы самастойнай дзейнасці.

Мною распрацаваны вучэбныя заняткі з актыўным выкарыстаннем інтэрактыўных контурных карт у 6 класе “Рэльеф Зямлі”, “Градусная сетка”; у 7 і 8 класах – “Палітычная карта свету”, у 10 класе “Жывёльны свет” (Зоагеаграфічныя раёны. Дадатак 1.4), у 8 класе “Геаграфічнае становішча Афрыкі” (Дадатак 1.3)

Немалаважнае значэнне мае візуальнае пацверджанне слоў настаўніка з дапамогай дэманстрацыі фрагментаў фільмаў. (Дадатак 1.2). Актыўна гэты прыём працуе на вучэбных занятках па геаграфіі ў 8 класе: “ПАР”, “Арабская рэспубліка Егіпет”, “Аўстралійскі Саюз”, “Аргенцінская Рэспубліка”, “Федэратыўная Рэспубліка Бразілія”, “ЗША”, “Канада”, “Мексіканскія Злучаныя Штаты”. Названыя тэмы вучэбных заняткаў я абавязкава суправаджаю фрагментамі фільмаў з калекцыі “Золотой Глобус”, што выклікае зацікаўленасць навучэнцамі прапанаванага вучэбнага матэрыялу. Я заўсёды чую пытанне: “Якое завочнае падарожжа нас чакае на наступным вучэбным занятку?”, што гаворыць аб высокай матывацыі да вывучэння дадзеных тэм.

Таксама практычнае значэнне мае прымяненне электронных падручнікаў на ўсіх вучэбных занятках: кароткі выклад вучэбнага матэрыялу, суправаджаецца слайдамі, схемамі, табліцамі, і дапаўняецца тлумачэннямі дыктара. Тут актыўна працуе ЭСН “Фізічная геаграфія Беларусі” 10 клас, зацверджаны Міністэрствам адукацыі Рэспублікі Беларусь. Мною распрацаваны шэраг вучэбных заняткаў з выкарыстаннем дадзенага ЭСН: “Жывёльны свет” (Дадатак 1.4), “Раслінны свет”, “Рэльеф Беларусі”.

Прырода сваёй мясцовасці - гэта тая «вучэбная лабараторыя», якая патрэбна географу ў той жа ступені, як фізіку або хіміку школьная лабараторыя. Таму краязнаўчы матэрыял - неабходны кампанент школьных курсаў фізічнай і эканамічнай геаграфіі. І тут прыходзяць на дапамогу электронныя сродкі навучання - яны дазваляюць прадставіць так сабраную інфармацыю, каб яна стала даступнай многім.

Пры падрыхтоўцы паведамленняў, рэфератаў навучэнцы могуць выкарыстоўваць электронныя даведнікі, рэсурсы віртуальнай прасторы. У дадзены час праводзіцца актыўная даследчая работа па тэме “Чырвоная кніга Салігорскага раёна”. Навуковае таварыства “Крок у будучае” рыхтуе да выпуску інтэрактыўны даведнік “Чырвоная кніга Салігорскага раёна”, які ўключыць ў сябе тэкставую, графічную, ілюстратыўную інфармацыю аб жывёлах і раслінах, занесеных у Чырвоную кнігу Беларусі і знаходзячыхся на тэрыторыі Салігорскага раёна.



2.3. Выніковасць і эфектыўнасць вопыту

У выніку выкарыстання ЭСН, у сукупнасці з правільна падабранымі тэхналогіямі навучання і выхавання, ствараюць неабходны ўзровень якасці, варыятыўнасці, дыферэнцыяцыі і індывідуалізацыі навучання, а таксама дасягнуты некаторыя поспехі:

1. Адсутнасць слабапаспяваючых па прадмеце;

2. Рост якасці ведаў. Так выглядае сярэдні бал па вучэбным прадмеце “Чалавек і свет” у 5 класе: 2014 год – 7,6; 2015 – 7,8; 2016 (першая чвэрць) – 8,0.

Сярэдні бал па вучэбным прадмеце “Геаграфія” у 6 класе: 2014 год – 7,4; 2015 – 7,6; 2016 (першая чвэрць) – 7,8; у 7 класе: 2014 год – 6,7; 2015 – 7,0; 2016 (першая чвэрць) – 7,6; у 8 класе: 2014 год – 6,0; 2015 – 6,2; 2016 (першая чвэрць) – 6,4.

3. Вучні сталі больш ініцыятыўнымі і самастойнымі.



4. Павысілася актыўнасць навучэнцаў да ўдзелу ў інтэлектуальных конкурсах па геаграфіі. Так у рэспубліканскім конкурсе “Глабусёнак” пастаянна расце колькасць ўдзельнікаў, а таксама і колькасць набраных балаў.

№ п/п

П І І

Клас

Вынік

Месца ў раёне

Глабусёнак - 2014

1

Кіцік Ілля

8

35,00

68

Глабусёнак - 2015

1

Ждановіч Аліна

7

47,5

42

2

Варанько Максім

7

46,25

43

3

Шчэрбачэнка Анастасія

9

60,00

22

4

Кіцік Ілля

9

44,25

35

5

Цяпава Надзея

10

38,75

20

Глабусёнак - 2016

1

Варанько Максім

8

63,50

14

2

Мяшковіч Марыя

8

61,00

16

3

Міхнавец Вадзім

8

22,25

87

4

Куранінава Аляксандра

10

77,00

6

5

Шчэрбачэнка Анастасія

10

77,00

6

6

Цяпава Надзея

11

77,00

1

5. Мною і навучэнцамі 5 – 8 класаў было створана навуковае таварыства “Крок у будучае” для работы над даследаваннем тэрыторыі Салігорскага раёна і стварэннем “Чырвонай кнігі Салігорскага раёна” з прадстаўленнем вопыту ў выглядзе інтэрактыўнага даведніка.

6. Вучань 8 класа, Варанько Максім, актыўна рыхтуецца да ўдзелу ў раённай алімпіядзе па геаграфіі.

 Электронныя сродкі навучання вырашылі праблему дэфіцыту нагляднасці, так як ўтрымліваюць шматлікія карты, ілюстрацыі, кінофрагменты і анімацыі. Дазволілі ажыццявіць больш эфектыўны кантроль ведаў навучэнцаў праз тэсты, практычныя работы.

Прымяненне камп’ютара на вучэбным занятку рознымі спецыялістамі ацэньваецца па-рознаму. Разам з тым поўнага адмаўлення выкарыстання камп'ютэра ў навучанні ні ў каго няма. Гаворка ідзе пра меры, мэтазгоднасці і месцы камп’ютэра ў навучанні. Сістэматычнае выкарыстанне электронных сродкаў навучання прыводзіць да цэлага шэрагу цікаўных наступстваў:

1. Павышэнне ўзроўню выкарыстання нагляднасці на ўроку.

2. Павышэнне прадукцыйнасці працы.

3. Усталяванне міжпрадметных сувязяў з іншымі прадметамі.

4. Настаўнік, які стварае цi выкарыстоўвае ЭСН, вымушаны звяртаць вялікую ўвагу на падачу навучальнага матэрыялу, што станоўчым чынам адбіваецца на ўзроўні ведаў навучэнцаў.

5. Выкарыстанне ЭСН здольна істотна паглыбіць змест матэрыялу, а прымяненне нетрадыцыйных методык навучання аказване прыкметны ўплыў на фарміраванне практычных уменняў і навыкаў вучняў, павышае матывацыю да навучання.

Разам з тым існуе дастатковуя колькасць праблем, звязаных з выкарыстаннем ЭСН у адукацыйным працэсе:

1. Асобным навучэнцам складана ўспрымаць вялікія аб'ёмы інфармацыі з экрана дысплэя.

2. Тэхнічныя сродкі не дасканалыя і таму могуць пашкодзіцца. З гэтай мэтай настаўніку неабходна мець альтэрнатыўны матэрыял да вучэбнага занятку на папяровым носьбіце. А гэта ўскладняе працу.

3.Парушэнне ўзаемадзеяння настаўнік-вучань. Камп’ютар не можа замяніць цалкам настаўніка. Толькі асоба настаўніка мае магчымасць зацікавіць навучэнцаў, заахвоціць ў іх дапытлівасць, заваяваць іх давер, накіраваць іх на тыя ці іншыя аспекты вывучаемага прадмета, узнагародзіць за намаганні і прымусіць вучыцца.


3. Заключэнне

Выкарыстанне электронных сродкаў навучання на вучэбных занятках па геаграфіі дазволілі палепшыць апрацоўку вывучаецца матэрыялу, скараціць аб'ём дамашняга задання, паменшыўшы пры гэтым вучэбную нагрузку на навучэнцаў, спрыяюць развіццю наглядна - вобразнага мыслення - усе гэтыя пералічаныя фактары вядуць да эфектыўнасці навучання.

Выкарыстанне электронных сродкаў навучання дае высокую станоўчую, эмацыйную задаволенасць, развівае дапытлівасць, кемлівасць, лагічнае і вобразнае мысленне. Дае магчымасць пашырыць і паглыбіць ўзровень пазнавальнай актыўнасці, абудзіць у вучняў імкненне да паглыбленага вывучэння вучэбнага матэрыялу, павысіць цікавасць да навучання, развіваць творчыя здольнасці вучняў і з'яўляецца найважнейшай умовай павышэння якасці адукацыі і выхавання.

У працэсе работы над тэмай вопыту мною падрыхтаваны шэраг выступленняў на метадычныз аб’яднаннях, педагагічным савеце, некаторыя матэрыялы, якія пасадзейнічалі выбару дадзенай тэмы апублікаваны. (Дадатак 2). У далейшым я працягну работу над дадзенай тэмай, паколькі праблема павышэння якасці ведаў да канца не вырашана. Неабходна ўдасканальваць свой педагагічны вопыт распрацоўкай уласных электронных сродкаў навучання: калекцыі відэаролікаў, стварэннем інтэрактыўных тэстаў для кантролю ведаў, даведнікаў.

Дадзены педагагічны вопыт можа быць выкарыстаны ў работе настаўніка геаграфіі, біялогіі, фізікі, настаўнікамі пачатковых класаў, для правядзення вучэбных заняткаў па вучэбным прадмеце “Чалавек і свет”. Карысным будзе намеснікаў дырэктароў па вучэбнай рабоце.

Спіс літаратуры і выкарыстаных крыніц:


  1. Использование информационно-коммуникативных технологий на уроках географии [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://nsportal.ru/shkola/geografiya/library/2013/09/26/doklad-ispolzovanie-informatsionno-kommunikativnykh-tekhnologiy, свободный. – Загл. с экрана.

  2. Использование информационных технологий на уроках географии [Электронный ресурс]. – Режим доступа : https://infourok.ru/obobschenie-pedagogicheskogo-opita-ispolzovanie-informacionnih-tehnologiy-na-uroke-geografii-614558.html, свободный. – Загл. с экрана.

  3. Использование современных инновационных технологий на уроках географии [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.metod-kopilka.ru/doklad_na_temu_ispolzovanie_sovremennyh__innovacionnyh_tehnologiy__na_urokah_geografii-46025.htm, свободный. – Загл. с экрана.

  4. Осин Мультимедиа в образовании : контекст информатизации / Осин, А.В.. – М. : Издательский сервис, 2005. – 320 c.

  5. Распаева, Г. Е. Использование современных инновационных технологий на уроках географии / Г. Е. Распаева. – М. : , 2013. – 35 c.

  6. Сычёв, О. Е. Информатика в школьной географии / О. Е. Сычёв. – М. : Школа-пресс, 2007. – 150 c.

  7. Электронные средства обучения [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.edu.by/main.aspx?guid=4851, свободный. – Загл. с экрана.

  8. Технология создания электронных средств обучения [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://uu.vlsu.ru/files/Tekhnologija_sozdanija_EHSO.pdf, свободный. – Загл. с экрана.

Дадатак 1.1

Тэма вучэбнага занятку: Аблічча Зямлі: суша і водная паверхня

Практычная работа № 1 “Нанясенне на контурную карту геаграфічных аб’ектаў. Тлумачэнне выяўленых адрозненняў” (5 клас, чалавек і свет)



Задачы:

  • фарміраваць каштоўнасна-сэнсавыя кампетэнцыі ў вобласці развіцця прасторавага ўяўлення навучэнцаў у працэсе вывучэння адлюстравання Зямлі;

  • фарміраваць веданне паняццяў “карта”, “мацярык”, “востраў”, “акіян”;

  • развіваць вуснае маўленне, аналітычнае мысленне вучняў, уменне параўноўваць, рабіць высновы;

  • пачаць фарміраваць уменне працаваць з геаграфічнай картай;

  • фарміраваць актыўную грамадзянскую пазіцыю школьнікаў у дачыненні аховы навакольнага асяроддзя;

  • выхоўваць культуру маўленчых зносін, уменне працаваць у калектыве, культуру узаемаадносін.

Вучэбна-дыдактычнае забеспячэнне і сродкі навучання: мультымедыйны праектар, ноўтбук, відэаролік “Геаграфія для самых маленькіх”, атлас, контурная карта, фізічная карта паўшар’яў, карткі з заданнямі

Тып занятку: камбінаваны урок

Форма правядзення: віртуальнае падарожжа на Зямлю

Выкарыстаныя прыёмы, формы навучання: калектыўная, групавая, індывідуальная работа; гутарка, творчы каментарый, самастойная работа, узаемаапытванне, стварэнне сітуацыі поспеху, праблемнае пытанне

Месца вучэбнага занятку ў вывучэнні тэмы - 2



Ход занятку

Эпіграф: «Зямля! Маці наша! Усе мы дзеці твае: і расліна, і жывёла, і чалавек». 

Змітрок Бядуля

  1. Арганізацыйны пачатак вучэбнага занятку.

- Добры дзень, рабяты. Рада вас вітаць на наступным занятку па вучэбным прадмеце “Чалавек і свет”. Я хачу прапанаваць вам здейсніць падарожжа па планеце Зямля. Згодны? І перш чым яго пачаць - увага на экран.

Матывацыя. (ролік 42 сек. Слайд 2)

- Сапраўды, чалавек, які наведвае школу, старанна вучыцца, шмат чытае, многа чым цікавіцца – вельмі много ведае. Вы са мною згодны?

- Мы з вамі таксама многа чаго ведаем аб зорках, каметах, метэарытах і г.д. А сёння мы з вамі бліжэй пазнаёмімся з планетай Зямля. Звярніце ўвагу на эпіграф на дошцы. У чым сэнс гэтых слоў?

І на дошцы ўпершыню прысутнічае геаграфічная карта. Менавіта з дапамогай карты мы з вамі будзем падарожнічаць.

І першым крокам па планеце Зямля будзе знаёмства…….. (з мацерыкамі, акіянамі і астравамі). А дакладней з абліччам Зямлі. Менавіта карта з’яўляецца сімвалам, копіяй Зямлі на плоскасці. На ёй нанесены пры дапамозе колеру акіяны, мацерыкі і астравы.

Арганізацыя падарожжа. Я прапаную вам адправіцца ў віртуальнае падарожжа са мной і маімі сябрамі. На працягу падарожжа вам спатрэбіцца ўвага (вас чакае шмат новага і цікавага), стараннасць (патрэбна многае паспець), веды (вы сустрэнеце шмат ужо вядомага вам), узаемадапамога і культура зносін. Ну што, гатовы? Паляцелі! (ролік 1 хв. 09сек. Слайд 3)

А мы возьмем нашы сшыткі і контурныя карты і будзем там пазначаць усё цікавае ў час падарожжа. І першы наш запіс у сшытку – гэта…. (дата і тэма).



Пастаноўка задач.

Аднавіць веды аб планетах, каметах, зорках і сузор’ях, Сонечнай сістэме.

Вывучыць: што такое мацярык, што такое востраў, што такое акіян.

Даведацца: колькі мацерыкоў, колькі акіянаў, чым востраў адрозніваецца ад мацерыка.

Нанесці на контурную карту мацерыкі, акіяны і астравы.

Растлумачыць выяўленыя адрозненні.

Падчас падарожжа вы будзеце зарабцяць зорочкі за правільныя, грунтоўныя, поўныя адказы. Зорачкі не звычайныя, а з сакрэтам, які мы разгадаем у канцы вучэбнага занятку. І чым больш вы заробіце зорачак, тым вышэйшы бал зможаце атрымаць за работу на вучэбным занятку. Іх вы будзеце збіраць у спецыяльныя канверты – сузор’і. Гэта сузор’е носіць ваша імя. Паляцелі! (ролік 1 хв. 28сек. Слайд 4)

1.Праверка раней вывучанага матэрыялу.

Сапраўды! А чаму наша планета рознакаляровая?

Чым яна адрозніваецца ад іншых планет?

Чаму нашу планету можна называць не планета Зямля, а планета Акіян?

Як уяўлялі нашу планету людзі ў стражытныя часы?

Абмяркуйце пытанні ў групах і падрыхтуйце адказы.(30 секунд)

На самой справе наша планета – шар. І не трымаецца на кітах і сланах, а знаходзіцца ў касмічнай прасторы. А атмасфера – блакітная абалонка, якая забяспечвае нас кіслародам, не дае выпарацца ў космас вадзе і ахоўвае ад метэарытаў.

Уявіце на хвіліну, што атмасфера знікла. Што адбудзецца?

Мы з вамі жывём на планеце Зямля на сушы, якая дзеліцца на мацерыкі і астравы, а яны абмываюцца акіянамі. Зараз вы ў гэтым пераканаецеся.



2.Вывучэнне новага матэрыялу. Выкананне практычнай работы.

Увага на экран. (ролік 1 хв. 55сек. Слайд 5) фарміраванне паняцця “Мацярык”. Запіс азначэння ў сшыткі. Работа з фізічнай картай.

(ролік 23сек. Слайд 6)

Работа з атласам і контурнай картай. Нанясенне мацерыкоў і частак свету.

Звярніце ўвагу! Паўночная і Паўднёвая амерыкі. Чаму маюць такую назву?

(ролік 49 сек. Слайд 7) Прагледзьце і ўспомніце.

Фізкультхвілінка.

1.З.с. - стоячы, рукі ў бакі. Памашыце далёкім сябрам на ўсходзе, далёкім сябрам на захадзе (2р.)

2.З.с.- стоячы. Паварочваючы тулава, паглядзіце на малюнкі ў верхніх вуглах . Паглядзець на малюнкі 1,2,3,4; 2,3,4,1; 4,5,1,2.

3. 2. З.с. - седзячы, адкінуўшыся на спінку стула. Прыкрыць векі і моцна зажмурыць вомы, затым адкрыць. Паўтарыць 5 - 6 разоў.

- Увага на экран. (ролік 34сек. Слайд 8) абазначаем Антарктыду і правяраем сябе.



Увага на экран. (ролік 1 хв. 28сек. Слайд 8) фарміраванне паняцця “Востраў”. Запіс азначэння ў сшыткі. Работа з фізічнай картай. Атласам і контурнай картай. З дапамогай настаўніка абазначаем астравы: Грэнландыя, Мадагаскар, Новая Гвінея, Калімантан. Архіпелаг.

-Чым востраў адрозніваецца ад мацерыка?



Увага на экран. (ролік 1 хв. 43 сек. Слайд 9) фарміраванне паняцця “Акіян”. Запіс азначэння ў сшыткі. Работа з фізічнай картай. Атласам і контурнай картай.

Правяраем сябе. Чым акіяны адрозніваюцца паміж сабою?



4.Замацаванне вывучанага. Гульня “Знаўцы Зямлі”

3 каманды: Камета Тая, Метэарыт Бас, Астэроід Дзік. Выконваем заданні, зарабляем зорачкі як індывідуальна, так і камандай.

Заданне 1. “Пытанне да тэмы”. Прыдумаць па 1 пытанню па вывучаным матэрыяле. Задаём камандам. Адказваем.

Заданне 2. “Тэрыторыя мудрасці”. На карце свету знаходзяцца карткі з пытаннямі. Капітан каманды выбірае картку на карце і каманда афармляе пісьмовы адказ.

Заданне 3. “Геаграфічная пошта” раскласці па канвертах назвы мацерыкоў, акіянаў, астравоў. (Кожнай камандзе 1 канверт).

5.Вынікі вучэбнага занятку. Дамашняе заданне.

Наша сённяшняе падарожжа завяршаецца, а радасць сустрэчы застаецца! На наступпным занятку мы працягнем падарожнічаць па Зямлі! А зараз давайце праверым як добра вы ўсё запомнілі. Звяртаемся да задач вучэбнага занятку.

Падлічыце свае зорачкі і на канверце - сузор’і запішыце колькі іх у вас. Але ж вы атрымалі розныя зорачкі. У каго ёсць адна або некалькі зорак з назвай “Сірыус”, на канверце ставіць “10”. Сірыус – гэта самая яскравая зорка на начным небе. Значыць адказы гэтага вучня былі поўнымі, грунтоўнымі, ён змог прымяніць веды ў незнаёмай сітуацыі. Усе астатнія атрымоўваюць балы па колькасці зорак.

Дамашняе заданне: скласці расказ, выкарыстоўваючы апорныя словы (мацярык, Зямля, востраў, акіян, падарожжа, камета Тая, астэроід Бас, метэарыт Дзік).



  1. Рэфлексія.

Кожнаму я хачу падараваць сонейка, каб яно асвяціла вам дарогу на шляху да новых ведаў, стала вашым талісманам. І хачу запытацца:

  • Што найбольш спадабалася на занятку?

  • Што было для вас новым?

Дадатак 1.2

Фрагмент вучэбнага занятку па геаграфіі ў 8 класе “Унутраныя воды Паўднёвай Амерыкі”

ІІІ. Вывучэнне новага матэрыялу.

Паўднёвая Амерыка здзіўляе не толькі сваім кліматам, але і ўнутранымі воднімі рэсурсамі. Ці ведаеце вы, што Амазонка – гэта самая доўгая і самая паўнаводня рака ў свеце!? Яна не перакрыта ніводным мастом, дамбай ці плацінай. Яна тройчы чэмпіён сярод рэк!

Ці ведаеце вы, што ў Паўднёвай Амерыцы знаходзіцца самы вялікі вадаспад у свеце? Як ён называецца? (Анхель)

Ці ведаеце вы. Што па мацерыку працякае “срэбраная рака”, хаця яе вада мутна-жоўтая? Яна называецца Парана.

Ці ведаеце вы, што на мацерыку знаходзіцца самае вялікае высакагорнае возера Тытыкака. На мове інкаў – “свінцовая скала”. Яго плошча 8300 .

Работа з атласам, фізічнай картай на дошцы, контурнай картай. Выстаўленне балаў у заліковыя карткі.


  • У якія акіяны ўпадаюць рэкі Паўднёвай Амерыкі? Прывядзіце прыклады. Пакажыце на карце, падпісаць у контурных картах.

Самастойная работа ў сшытку. Запаўненне табліцы. Прывесці прыклады рэк басейнаў акіянаў з дапамогай матэрыяла падручніка ст.147 –148, атласа. Нанесці рэкі на контурную карту. Паказаць на фізічнай карце


Басейны акіянаў



прямая со стрелкой 2прямая со стрелкой 3


Ціхі акіян



Атлантычны акіян

…… ……


  • Як рэльеф уздзейнічае на ўнутраныя воды мацерыка?

Даклад “Вадаспад Анхель”.

Прагляд відэароліка “Вадаспады Ігуасу”

Дадатак 1.3

Фрагмент вучэбнага занятку з выкарыстаннем інтэарактыўнай карты

“Афрыка. Геаграфічнае становішча, рэльеф, карысныя выкапні”

ІІІ. Фарміраванне новых ведаў.

1). Прыпынак “Картаграфічны”

- скласці па плану характарыстыку геаграфічнага становішча мацерыка. Знайсці крайнія пункты і вызначыць іх каардынаты.

- вызначыць працягласць мацерыка з З на У і з Пн на Пд

- падпісаць на інтэрактыўнай контурнай карце аб’екты, якія характарызуюць геаграфічнае становішча.

ІІІ. Фарміраванне новых ведаў.

1). Прыпынак “Картаграфічны”

- скласці па плану характарыстыку геаграфічнага становішча мацерыка. Знайсці крайнія пункты і вызначыць іх каардынаты.

- вызначыць працягласць мацерыка з З на У і з Пн на Пд

- падпісаць на контурнай карце аб’екты, якія характарызуюць геаграфічнае становішча.

2) Прыпынак “Даследчыцкі”

- расказаць аб географах – даследчыках Афрыкі

- устанавіць адпаведнасць

А

Б

В

Г

Д

Е

Ж

Барталамеў

Дзіаш


Васка да Гама

М. Радзівіл (Сіротка)

Джон Спік

Давід Лівінгстан

Васіль Юнкер

Мікалай Вавілаў

Вывучаў прыроду Егіпта

Адкрыў м. Бур

Адкрыў вадасп. Вікторыя

Даследаваў заходняе ўзбярэжжа

Вывучаў раслінны свет

Знайшоў выток Ніла

Даследаваў усходнюю частку


Фізпаўза. Відэаролік “Мыс Бур – мыс Добрай Надзеі”
3) Прыпынак “Кіліманджара”

Паведамленне “Вулкан Кіліманджара”

- разгледзець фізічную карту Афрыкі.

- Які колер пераважае?

-Што ён азначае?

- Разгледзець “Карту будова Зямной кары”. Што ляжыць у аснове рэльефу Афрыкі?

- Якія формы адпавядаюць платформе?

- нанесці на контурную карту галоўныя формы рэльефу.

- Як размеркаваны па Афрыцы карысныя выкапні?


4) Разрыў “Узыходжанне на Кіліманджара”

- паведамленні груп “Сахара”, “Нубійская пустыня”, “Ніл”, “Конга”

Дадатак 1.4

Фрагмент вучэбнага занятку з выкарыстаннем электроннага сродку навучання “Фізічная геаграфія Беларусі” – 10 клас


ІІІ. Вывучэнне новага матэрыялу.

  1. Работа з тэкставай і фотаінфармацыяй ЭСН:

  • азнаёмцеся з тэкстам “Жывёльны свет Беларусі”, які размешчаны ў электронным сродку навучання “Фізічная геаграфія Беларусі” 10 класс;

  • 3рабіце кароткі запіс у сшытак: склад фаўны, фаўністычныя комплексы, фаўна лясоў, фаўна лугоў і палёў, фаўна балот і вадаёмаў.

  1. Работа з інтэрактыўнай картай: вызначэнне зоагеаграфічных раёнаў. Нанясенне іх на контурную карту.

  2. Работа ў парах:

пара 1. Вуснае паведамленне: жывёлы

пара 2. Вуснае паведамленне: птушкі

пара 3. Вуснае паведамленне: паўзуны, земнаводныя, рыбы

IV. Замацаванне вывучанага.

У разделе “Вучэбны матэрыял” – “Заданні” – “Жывёльны свет Беларусі” – выканаць тэставае заданне на выбар. Вынікі прадэмантраваць настаўніку.

Дадатак 2



Уласныя артыкулы, выступленні з дадзеным вопытам у педагагічных аўдыторыях:

  • Выступленні на метадычным аб’яднанняі, педагагічным савеце:

  1. “Выкарыстанне электронных сродкаў навучання на ўроках геаграфіі”;

  2. “Інфармацыйныя тэхналогіі і здароўе навучэнца: негатыўныя фактары і іх мінімізацыя”;

  3. Выкарыстанне воблачных інтэрнэт-тэхналогій на вучэбных занятках па геаграфіі;

  • Публікацыі.

  1. Абагульненне вопыту “Выкарыстанне інфармацыйных тэхналогій на ўроку геаграфіі” (http://infourok.ru)

  2. Распрацоўка вучэбных заняткаў з выкарыстаннем інфармацыйных тэхналогій:

    1. Урок з выкарыстаннем інфармацыйных тэхналогій “Фактары размяшчэння вытворчасці” – 10 клас (часопіс “Геаграфія”, № 2, 2013г)

    2. “Кітай” – 9 клас (http://infourok.ru), 2015 год




База данных защищена авторским правом ©urok.shkola.of.by 2016
звярнуцца да адміністрацыі

    Галоўная старонка